Forfatter: Michael Clasen
Omslag: Anne Clemensen
Forlag: BoD, København - 2017
Sideantal: 414
Anmelder: Gæsteanmeldelse fra min far, Harry Blunck

Bogen er privatdetektiven Daniel Dreyer`s første optræden. Han må hilses meget velkommen, samtidig med et på snarligt gensyn.

Grådighedens Pris giver med sine bekendte, men absolut væsentlige beskrivelser af genkendelige og spændende rids af personer og omgivelserne hvori handlingen udspiller sig. Helt central er godsejer Knud E., som suverænt bruger sin status og indflydelse, helt ind i landets topledelse og i lokalsamfundet Haubjerg. Det Uønskede undertrykkes, mens egne interesser fremmes.  Ingen er i tvivl om Knud E`s betydning, ingen trodser "faders vilje". Dette går ganske fint, indtil en dybt personlig tragedie ryster fundamentet for Knud E`s tilværelse og så tager begivenhederne fart. Kunne tragedien være undgået? Hvorfor lyttede Knud E ikke til advarslerne og hvorfor handlede han ikke i tide?

Knud E kaster sig ud i at finde løsningen på MRSAèns gåde. Gennem sine kontakter engagerer han et solidt forsker-team, som i det skjulte skal forske sig frem til løsningen. For netop at holde aktiviteterne skjult chartrer han en coaster til at sejle udstyret til Benin og opretter eget lokalt hemmeligt forskningscenter. Coasteren bliver i Guineabugten overfaldet af pirater og en kraftig ildkamp udspiller sig, hvorunder frømanden Daniel Dreyer såres ganske alvorligt. Det er Daniel Dreyer der, uden at kende Knud E personligt, vender tilbage til barndomsbyen Haubjerg og et arbejde som privatdetektiv. Det er i denne egenskab Daniel hyres af Knud E til at opklare hvem og hvorfor der begås hærværk på pelsdyrfarme der også ejes af Knud E. Det fører til at Daniel kommer vidt omkring i Haubjerg og omegn. Opdager at det er internationalt inspirerede kræfter der driver sit spil, og at der er tråde som fører til noget større, men som Knud E holder som sin hemmelighed. Hvad er det og hvad er kernen i dette?

Opmuntrende, midt i begivenhederne, lærer Daniel den dejlige journalist Anita Sloth at kende. Et bekendtskab der på flere måder bliver afgørende i Daniels arbejde og privatliv. Det er Anita der med sit kendskab til Knud E`s erhvervsaktiviteter leder Daniel på sporet af dennes hemmelige aktiviteter i Benin, aktiviteter der i det afrikanske samfund oplever et eget liv. Beskrivelserne af dette liv spænder vidt og giver læseren indtryk af dette fremmede samfund og dets beboere. Det lykkes for Daniel at få samlet alle tråde i et for læseren spændende handlingsforløb der afdækker mange problemer med påfølgende tragedier. Absolut læseværdigt.

Såvel personbeskrivelserne, som de miljøer bogens begivenheder udspilles i giver læseren troværdige indtryk at arbejde med. Indtryk som kan identificeres i samfund hvor indflydelsesrige personer, individuelt og i grupper, mod bedre vidende, undertrykker betænkelige forhold, ofte under deviser som hensynet til arbejdspladser og valuta indtjening. Bogen inspirerer læseren til eftertanke og er godt selskab med dens beskrivelser af samfund i hverdag og fest, samtidig må disse beskrivelser give læseren anledning til selv at vurdere egne opfattelser - Er det prisen værd at tænke og handle med grådigheden som ledestjerne? Er jeg personligt villig til at betale prisen. Læs bogens 414 sider.

Bogen kan købes herfra: https://www.saxo.com/dk/graadighedens-pris_michael-clasenmichael-clasen_paperback_9788771884791