mandag den 29. maj 2017

Jørgen Grønnegård Christensen og Jørgen Elklit - Det demokratiske system

Jørgen Grønnegård Christensen, Jørgen Elklit m.fl. har med bogen Det demokratiske system leveret en bog, som virkelig sætter hele vores demokratiske system på plads. Det er lykkedes helt upolitisk at præsentere hvordan hele demokratiet ser ud - både på kommunalt, regionalt og nationalt niveau. Samtidig er det lykkedes at få sat hele vores relation til internationale fora i perspektiv, herunder særligt EU.
Det er bestemt ikke kun på universiteterne, at denne bog er relevant. Bogen vil også være velegnet til netop at beskrive hvorfor nogle ting tager længere tid på nationalt plan end på kommunalt niveau. Mange nye politikere bliver ganske overraskede når de går fra byråd (såkaldt kommunalbestyrelse) til Folketinget, og her vil bogen være velegnet til at bibringe en bedre forståelse for hvorfor det forholder sig sådan.

Hvor man i almindelige debatter ofte hører påstanden om at lobbyismen forhindrer demokratiet, så gives der her en bedre forståelse for den rolle som interesseorganisationerne og pressen både direkte og indirekte spiller i det demokratiske system.

Jeg kan varmt anbefale bogen til alle, og den får derfor de fulde seks stjerner for at være den bog, som har bidraget med indtil flere punkter hvor selv min HHX-uddannelse ikke rakte. Herunder særligt mandatfordelinger og styringskæden. Jeg er klar over der var sket en del siden jeg havde samfundsfag i 1989-1991 på handelsskolen, men her er virkelig en bog, som udover at være god til studerende i statskundskab også kan læses af alle de politisk interesserede som gerne vil have et ordentligt overblik på en letlæst måde.

Hvis du gerne vil have en god fagbog med på din kommende ferie, så er det denne du skal købe og tage med på ferien.

Læs mere om og køb bogen herfra: https://www.saxo.com/dk/det-demokratiske-system_joergen-groennegaard-christensenjoergen-elklit_haeftet_9788741264493#